အရိပ္စစ္ဟုဆိုရာ၀ယ္ မိမိျပဳလုပ္ခဲ့ဘူးေသာ ကုသိုလ္ကံ အကုသိုလ္ကံတရားတို႕သည္ မိမိ၏အရိပ္ပမာ အျမဲမကြာ ရွိေနဘိသကဲ့သို႕ ဆိုလိုပါအံ့

Wednesday, July 6, 2016

အိုးဋီကာ

 မိန္းမ ဆိုတဲ႔အမ်ိဳးက...
ေျမအိုးလိုပဲ…ငါ႕သား
အေဖတို႔လို
"ေရ"…ဆိုတဲ႔ ေယာက်ၤားသာ မရွိရင္
ေမွာက္ထားရံုသက္သက္
အိုးအျပင္ႏႈတ္ခမ္းမွာ
ပိုးမ်ွင္တန္းၿပီး ရွက္ေနရံုပဲေလ ။


သူတို႔ကို လက္ထပ္ရတာက
ဆက္စပ္သမ်ွ အေၾကာင္းအက်ိဳး
အေကာင္းအဆိုး ဒြန္တြဲ
ရိုးရိုးေလး ေတြးမယ္ဆို
အိုးေရြးဝယ္ရသလိုပဲေပါ႕ကြယ္ ။

အနယ္မနာ မီးမက်က္
ကြဲအက္လြယ္တဲ႔အမ်ိဳးကို
စပ္္စလူးအိုးလို႔ ေခၚသကြဲ႕
ဘယ္ေတာ့မွ မဝယ္နဲ႔ေနာ္ ။

မီးေပးနာထားလို႔
ဧည့္သည္လာတိုင္း အရွက္ခြဲ
မ်က္ႏွာမည္းတဲ႔အိုးမ်ိဳး
ေလ်ွာ့ေစ်းနဲ႔ေရာင္းေတာင္
မ်က္ေစာင္းမထိုးမိေစနဲ႔ကြဲ႕ ။

ေရဘယ္ေလာက္ ဖ်န္း ဖ်န္း
မေက်မခ်မ္းနဲ႔
အၿမဲတမ္း ဆူဆူပူပူ
ႏႈတ္ခမ္းထူတဲ႔အိုး မ်ား
ဘယ္သူက အလကားေပး ေပး
ယူဖို႔မေတြးေလနဲ႔…သားေရ ။

အဖိုးနည္း ရင္
အိုးကြဲပဲ ရမတဲ႔
အိုးေရြးမွန္မွလည္း
အက်ိဳးေပးသန္မွာပဲ မဟုတ္လား ။

အိုးႀကီး အိုးေသး
တစ္မ်ိဳးၿပီး တစ္မ်ိဳးေရြး
ေၾကးတိုးေပးဖို႔
အိုးေစ်းတန္းကေတာ့
ေသြးတိုးစမ္းေနဦးမွာပဲ…သားေရ ။

အက္ေၾကာင္းတေလ်ွာက္
မိတ္ကပ္နဲ႔ေဖ်ာက္ထားတဲ႔
ေပါက္ၿပီးသား အိုးေတြ……။

မလွိမ္႔တစ္ပတ္နဲ႔
စိမ္႔တတ္တဲ႔ အိုးေတြ……။

လည္သိမ္ ေအာက္ကား
ေဆာင့္ၾကြားၾကြား အိုးေတြ……။

ကႏုတ္မ်ားမ်ားေရး
အရုပ္အသားေပး အိုးေတြ……။

ကန္႔သတ္ခ်က္ မရွိဘူး
ႏွံ႔စပ္ေအာင္ ေလ်ွာက္ၾကည့္
ပတ္ပတ္လည္ ေျမွာက္ၾကည့္
လက္နဲ႔ ေခါက္ၾကည့္
"ေဒါက္"…လို႔ အသံထြက္ရင္
ေပါက္ထြက္မယ့္အိုး လို႔မွတ္
"ဒပ္"…လို႔ ထြက္တဲ႔အသံ
လက္မခံပါေလနဲ႔
အက္သံပါေနသတဲ႔ကြယ္
နားထဲမွာ ၾကည္လင္
"ေဒါင္"…လို႔ ျမည္ရင္ေတာ့
ပီျပင္တဲ႔အိုး ရပေဟ့
အဖိုးအခ ေစ်းမ်ားလည္း
အေျပးအလႊားဝယ္
တေလးတစားသာ သယ္ခဲ႔ေတာ့
အဲဒါ………
တို႔ဘိုးေဘးေတြ လက္ထက္ကတည္းက
အိုးေရြးတဲ႔အခ်က္ပဲ…ငါ႕သား ။

ေစ်းဝယ္ဆိုမွေတာ့
ေစ်းလယ္ထိေတာ့ ေရာက္ေအာင္သြား
တန္းထားတဲ႔အိုးေတြ ရွိတယ္
လမ္းသလားတဲ႔အိုးေတြ ရွိတယ္
အေနသန္႔တဲ႔ အိုးအေကာင္းေတြရွိတယ္
ေျမညံ႕တဲ႔ အိုးအေဟာင္းေတြရွိတယ္
အဖိုးသားနား အနည္းအမ် ား
အမ်ိဳးအစားလည္း ကြဲျပားတယ္
အိုးမမွားဖို႔……ႀကိဳးစားဖို႔က
အမ်ိဳးသားတိုင္း သေဘာေပါက္
ေဟာတစ္ေယာက္…ေဟာတစ္ေယာက္နဲ႔
အခ်ိဳးေျပ မေျပသိရေအာင္
အိုးေတြသာ လိုက္ေခါက္ၾကည့္ေပေတာ့…သားေရ ။ ။

*စဆႏိုင္*

Tuesday, June 21, 2016

အသည္းအဆီဖုံးျခင္း နွင့္ ေဆးဖက္၀င္အပင္မ်ား

အသည္းအဆီဖုံးျခင္းသည္ ဆယ္စုနွစ္အတြင္း အျဖစ္မ်ားေသာ ေရာဂါျဖစ္ဧ။္ ။ ယခင္အသည္းေရာဂါမွာ အသား၀ါ ရိုးရိုးသာျဖစ္ျပီး ( ပထမ) မ်က္စိ၀ါ၊ ေနာက္ဆုံး ဆီး၀ါျပီး တိုင္းရင္းေဆးအမွတ္(၁) မက္လင္ခ်ဥ္ေဆး ( ေရွးေဆးက်မ္းမ်ားမွ ေသမွပုတိက သလိပ္ပုပ္နိုင္ေဆးနည္းကိုယူထားေသာေဆး) ျဖစ္ျပီး အဓိကမွာ ( မက္လင္သီး၊ မက္လင္ေခါက္) တို႔ျဖစ္ဧ။္ ။ မက္လင္သီးသည္ အလြန္ခ်ဥ္ ျပီး ဟင္းခ်က္ရာတြင္ ထည့္သြင္းအသုံးျပဳျကသည့္ ေတာဓေလ့သုံး အသီးျဖစ္ဧ။္ ။ မက္လင္သီး၊ မက္လင္ေခါက္တို႕သည္ အသည္းအတြက္အလြန္ေကာင္းျပီး အသည္းေရာင္ျခင္း ၊ အသား၀ါျခင္း၊ ဆီး၀ါျခင္း ဆို႔ကိုအလ်ွင္အျမန္ ေကာင္းေစေၾကာင္း သိရပါဧ။္ ။

(၁၉၉၅) ေနာက္ပိုင္းမွသာ ပိုးေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ အသည္းေရာဂါ ၊ အသည္းေျခာက္ေရာဂါ၊ အသည္းအဆီဖုံး ေရာဂါမ်ား အျဖစ္မ်ားလာျပီး ေသဆုံးသူမ်ားျပားလာဧ။္ ။

ေအာက္ေဖာ္ျပပါ ေဆးဖက္၀င္အပင္မ်ားသည္
(၁) တစ္ေန႔တစ္ျခား ၀ျဖိဳးလာသူ ၊
(၂) အရက္၊ ဘီယာ ေသာက္သုံးလြန္းသူ ၊
(၃) ခႏၶာကိုယ္တြင္း အဆီဓာတ္မ်ားသူ ၊
(၄) အထိုင္မ်ားသူ ၊
(၅) လမ္းေလ်ာက္နည္းသူ၊
(၆) ဇိမ္ယစ္လြန္းေသာသူမ်ားအတြက္
အသည္းအဆီဖုံးေရာဂါ၊ အသည္းေျခာက္ေရာဂါမ်ား မျဖစ္ေစရန္ ကာကြယ္ေပးနိုင္ေသာ သဘာ၀အပင္မ်ား ျဖစ္ပါ၍ လိုအပ္ပါက တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးကို အသုံးျပဳၾကည့္နိုင္ပါသည္။

( ဟင္းဂလာပင္ )
*************
ထိုအပင္အား ထမင္းလက္တစ္ဆုပ္ခန္႔ျဖင့္ ေျမစဥ့္အိုး တြင္ (၃) ရက္ခန္႔အခ်ဥ္တည္ျပီး ဟင္းဂလာခ်ဥ္ဖတ္အျဖစ္ ငါးျဖင့္ခ်က္စားျခင္း၊ ငါးပိရည္ျဖင့္ တြဲဖက္၍ စားသုံးပါက အရက္နာက်ျခင္း၊ အသည္းေျခာက္ျခင္း၊ အသည္းအဆီဖုံးျခင္းမ်ား မျဖစ္ေစပါ။ ယင္း ဟင္းဂလာပင္ကို ျပဳတ္ေသာက္ပါက ဆီးအတြက္ အလြန္ေကာင္းဧ။္ ။ ကြ်ဲ၊ ႏြားမ်ား ဆီးခ်ဳပ္ေသာအခါ ထိုအပင္ကို ခုတ္စဥ္း၍ ႏြားစာတြင္ ေရာေကြ်းရဧ။္ ။ ( ေဆာင္းပါးရွင္ဧ။္ အဖိုးတစ္၀မ္း ကဲြေတာ္သူသည္ ညေနခင္းတိုင္း ခ်က္အရက္ဟုေခၚေသာ အရက္ျဖဴကို ပုံမွန္ေသာက္ျပီး ဟင္းဂလာခ်ဥ္ကို အျမည္းအျဖစ္ ေန႔စဥ္စားသုံးခ့ဲရာ အသက္(၉၉) နွစ္ေက်ာ္ (၁၀၀) အတြင္းေရာက္မွ ကြယ္လြန္သည္ဟု သိရပါဧ။္။

(ေတာဓေလ့တြင္ ခ်က္အရက္ေသာက္ျပီး အရက္နာမက်ေစရန္ ဟင္းဂလာခ်ဥ္ဖတ္ကို ပဲျကီးေလွာ္နွင့္ စာသုံးေလ့ရိွေၾကာင္း သိရပါဧ။္ ။)

( ေဆးျမင္းခြာရြက္ )
 **************
အရြက္ေသးဧ။္ ။ အရြက္နွင့္ အရိုးတြင္ အေမႊးနုေလး မ်ားပါျပီး ရိုးတံ အနီေရာင္နွင့္ အျဖဴေရာင္ နွစ္မ်ိဳးရွိျပီး ေဆးဖက္၀င္ဧ။္ ။ ထိုအပင္ကို ႏြယ္လိုက္နႈတ္ယူ၊ ေနရိပ္တြင္လွန္း ၊ အပင္ေျခာက္ေသြ႕သြားပါက သံဘူး(သို႔) ဖန္ပုလင္းတြင္ထည့္။ ေန႔စဥ္ မတ္ခြက္တစ္ခြက္စာ လက္ဖက္ေျခာက္ခပ္သလ္ို ခပ္ေသာက္ေပးပါက အသည္း အဆီဖုံးျခင္းက္ို က်ဆင္းေစနိုင္ျပီး ဆီးေကာင္း၊ ဆီးရႊင္ေစကာ မ်က္စိအားေကာင္းေစဧ။္ ။

( ဆီးျဖဴသီး )
*********
ျမန္မာေဆးက်မ္းမ်ားစြာ၌ပါ၀င္ျပီး အေနာက္တိုင္း အာဟာရသုေတသီမ်ားက ဗီတာမင္စီ အလြန္ၾကြယ္၀ေသာ အသီးျဖစ္သည္ဟု အသ္ိအမွတ္ျပဳထားၾကဧ။္ ။ ၄င္းကို အစိမ္းအတိုင္းစားလ်ွင္ ေသြးခ်ဳပ္၊ ေလခ်ဳပ္ေစဧ။္ ။ အမ်ိဳးသမီးမ်ား ရာသီအခ်ိန္အခါတြင္ မစားသင့္ပါ။ အသည္းအဆီဖုံးသူအတြက္ ဆီးျဖဴသီးဆားရည္စိမ္ တစ္ေန႔တစ္လုံး မ်ွစားေပးပါ။ ထိုအသီးကို အေျခာက္လွန္းျပီး၊ ငါးဟင္း၊ ၀က္သားဟင္းတို႔နွင့္ ေရာခ်က္စားလ်ွင္ ဟင္းနူးေစျပီး အဆီဓာတ္ကို ေလ်ွာ့နည္းေစပါသည္။

( ေရွာက္ရြက္ )
**********
ေရွာက္ရြက္ကို ပါးပါးညွပ္၊ အသုပ္တြင္ေရာထည့္စားျခင္း၊ ဟင္းခ်ိဳျပဳလုပ္ေသာက္ျခင္း၊ အတို႔အျမႈပ္အျဖစ္ စားသုံးပါ ။ ေရွာက္ရည္၊ ေရွာက္ရြက္တို႔သည္ အသည္း အတြက္ အလြန္ေကာင္းေသာ ဓာတ္စာျဖစ္ျပီး အခ်ဥ္ဟင္းမ်ား၌ ေရွာက္ရည္ထည့္ခ်က္ျခင္း၊ အကင္မ်ား၌ ေရွာက္ရည္ညွစ္စားျခင္းသည္ အသည္းအဆီဖုံးျခင္း အတြက္ ကာကြယ္ပါဧ။္ ။

( ရဲယိုရြက္ )
********
ရဲယိုရြက္သည္ နႈတ္ကိုျမိန္ေစျပီး ေလပူက္ိုနိုင္ေသာ သတၱိရွိဧ။္ ။ အသည္းတြင္ အပူေအာင္းျခင္း၊ အသည္းေျခာက္ျခင္းေရာဂါအတြက္ ရဲယိုရြက္ကို တစ္ပတ္လ်ွင္ (၂) ျကိမ္ခန္႔ စားသုံးေပးလ်ွင္ ကာကြယ္ရာေရာက္ဧ။္။ ထို႔အျပင္ ငါးခူ၊ ငါးဖယ္ ၊ ငါးၾကင္း ျခစ္မ်ား နွင့္ ေရာခ်က္စားျခင္း ဖက္ထုပ္ျပဳလုပ္ေၾကာ္စားျခင္း၊ ေရေႏြးေငြ႕ျဖင့္လည္း ေပါင္းစားေပးနိုင္ပါသည္။



Pဆရာ ျကည္လြင္ျမင့္( မုျဒာ)

Monday, June 20, 2016

သဒၶါတရား ၄ မ်ိဳး

သဒၶါတရား ၄ မ်ိဳး ၄ စားရွိသည္ကို သိေစခ်င္ပါသည္။
(၁) ပသာဒ သဒၶါ
(၂) ၾသကပၸန သဒၶါ
(၃) အာဂမသဒၶါ
(၄) အဓိဂမ သဒၶါ
(၁) ပသာဒ သဒၶါ (သို ့) ပသႏၷသဒၶါ
ယံုၾကည္သင့္ ယံုၾကည္ထိုက္ေသာဂုဏ္ကို ျမင္ရၾကားသိရရုံႏွင့္ ေဝဖန္ဆန္းစစ္မႈမပါဘဲ လြယ္လြယ္ႏွင့္ ယံုၾကည္တတ္ေသာ သဒၶါကိုေခၚသည္။ ပညာႏွင့္ယွဥ္၍ ယံုၾကည္ျခင္းမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ သဒၶါအရင္းခံမွ် ၾကည္ညိဳျခင္းျဖစ္သျဖင့္ မခိုင္ၿမဲတတ္ပါ၊ အခ်ိန္မေရြး ပ်က္ၿပယ္သြားႏိုင္ေသာ သဒၶါမ်ိဳးျဖစ္သည္။
(၂) ၾသကပၸန သဒၶါ
ဘုရားတရားသံဃာ ရတနာျမတ္သံုးပါး၏ဂုဏ္မ်ားကုိသိျမင္ၿပီးမွ သက္ဝင္ယံုၾကည္ေသာ သဒၶါမ်ိဳးျဖစ္သည္။ ပညာႏွင့္ယွဥ္၍ ယံုၾကည္ျဖစ္ေပၚလာေသာ သဒၶါတရားမ်ိဳးျဖစ္သျဖင့္ ယခုဘဝတြင္ ခိုင္ၿမဲေသာ သဒၶါျဖစ္သည္ ဟူ၍ စိတ္ခ်ရသည္။ ယခုဘဝတြင္ဘာသာေျပာင္းသြားသူ လံုးဝမျဖစ္ႏိုင္ပါ။ သို ့ေသာ္ ေနာင္ဘဝမ်ားတြင္ စိတ္ခ်၍မရျပန္ပါ။ ယခုဘဝမွ ေသသြားလ်ွင္ ေပ်ာက္သြားတတ္ေသာ သဒၶါမ်ိဳး ျဖစ္သည္။
(၃) အာဂမသဒၶါ
နိယတဗ်ာဒိတ္ေတာ္ ခံယူရရွိထား ၿပီးေသာ ဘုရားေလာင္းတို ့၏ သဒၶါမ်ိဳးျဖစ္သည္။ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားျဖစ္ေတာ္မူသည့္ ဘဝအထိ ဘဝတိုင္းအစဥ္ၿမဲလ်က္ရွိသည္။
(၄) အဓိဂမ သဒၶါ
ဝိပႆနာဘာဝနာတရား ပြားမ်ားအားထုတ္လွ်င္ ဒုကၡဆံုးရာ သႏၱိသုခ အၿငိမ္းဓာတ္ နိဗၺာနဓာတ္ ကုိ မဂ္ဥာဏ္ ဖိုလ္ဥာဏ္ျဖင့္ သိျမင္ရရွိေတာ္မူသြားၾကေသာ အရိယာပုဂၢိဳလ္မ်ား၏ ယံုၾကည္မႈသဒၶါတရားကို ေခၚသည္။ ဘယ္ႏွစ္ဘဝဘဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ဘယ္ႏွစ္ဘဝဘဲ ေျပာင္းေျပာင္း ပရိနိဗၺာန္ဝင္စံေသာ အခ်ိန္အထိ ဘဝဆက္တိုင္းမွာ ခိုင္ၿမဲ ပကတိ ခိုင္ၿမဲလ်က္ရွိေနမည့္ သဒၶါမ်ိဳးျဖစ္သည္။
နတ္ျပည္မွ စုတိခါနီးတြင္ အျခားေသာနတ္မ်ား၏ေနာက္ဆံုးမွာတမ္းမွာ လူ ့ဘံုဘဝသြားျဖစ္ကာ ဤ အဓိဂမ သဒၶါ မ်ိဳးရွိေသာအဆင့္ ေရာက္ေအာင္ ထိမ္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ရန္ အထူးသတိေပးမွာၾကားၾကသည္။-
ကုသ္ိုလ္အစ သဒၶါက
သဒၶါတရားသည္ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈမ်ား အနႏၱျပဳလုပ္ေအာင္ျမင္ႏိုင္ရန္ အဓိကလိုအပ္ေပသည္။ အိုနာေသေရး သံသရာေဘးဘယ ဝဲၾသဃ ေရအယဥ္ကို ကူးေျမာက္ေက်ာ္လႊားသြားႏိုင္ရန္မွာဤ သဒၶါတရား ကိုအမွီျပဳၿပီးကူးခတ္သြားရမည္ျဖစ္သည္။ ထို ့ေၾကာင့္ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားတြင္ သဒၶါတရား ကိုဥပမာအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ဂုဏ္ယူဖြင့္ဆို ေထာပနာျပဳထားၾကေပသည္။
 
သဒၶါဆိုတာ စၾကာမင္း၏ ပတၱျမားႏွင့္ တူသည္။
သဒၶါတရားသည္ လက္ႏွင့္တူသည္။
သဒၶါတရားသည္ အရင္းအႏွီးဥစၥာႏွင့္ တူသည္။
သဒၶါတရားသည္ မ်ိဳးေစ့ႏွင့္တူသည္။

Monday, June 13, 2016

ဝိပႆနာဆုိတာ ဘာလဲ

ဝိပႆနာဆုိတာဟာ အရွိကုိအရွိတုိင္းျမင္တဲ့ ဥာဏ္ပါပဲ။ စာစကားႏွင့္ေျပာရရင္ ပရမတၳသဘာဝကုိ ပရမတ္ သဘာဝအတုိင္း ျမင္တဲ့ဥာဏ္ပါပဲ။ ယေန႔ျမင္ေနၾကတာက ပရမတ္သဘာဝကုိ ပညတ္အေပၚကဖုံးျပီး ျမင္ေနၾက ပါတယ္။ အဲဒီပညတ္အဖုံးကုိခြာျပီး ပရမတ္အတုိင္း ျမင္တဲ့ဥာဏ္ကုိ ဝိပႆနာဥာဏ္လုိ႔ေခၚပါတယ္။ သတၱဝါေတြမွာ အဖုံး(၄)မ်ဳိး ဖုံးထားျခင္း ကြယ္ထားျခင္း ခံေနရပါတယ္။ အဲဒါေတြက ဘာေတြလဲလုိ႔ဆုိေတာ့
(၁)။ နာမည္ပညတ္ေခၚတဲ့ အမည္ဖုံးေနျခင္း။
(၂)။ သႏၱတိပညတ္ေခၚတဲ့ အစဥ္အတန္းဖုံးေနျခင္း။
(၃)။ သမူဟပညတ္ေခၚတဲ့ အေပါင္းအစု ဖုံးေနျခင္း။
(၄)။ သဏၭာနပညတ္ေခၚတဲ့ အသြင္သဏၭန္ဖုံးေနျခင္းတုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေလးမ်ဳိးဖုံးထားျခင္း ခံေနရတဲ့အတြက္ အမွန္တကယ္အရွိကုိ မျမင္နုိင္ဘဲ ျဖစ္ေနၾကတယ္။

၁။ ေလာကမွာ အရာဝတၳဳမွန္သမ်ွေတြဟာ တကယ္ကေတာ့ ပရမတ္ေတြခ်ည္းျဖစ္ၾကပါတယ္။ဒါကုိပင္ နာမည္ မတပ္ရင္ ေခၚလုိ႔မျဖစ္ေတာ့ ၊စကားေျပာလုိ႔မျဖစ္ေတာ့၊ (ငါ၊ သူ၊တစ္ပါး၊ ေယာက်ၤား၊ မိန္းမ၊ ေမာင္ျဖဴ၊ ေမာင္မဲ၊ မေခ်ာ) စသည္ျဖင့္ နာမည္အသီးသီးတပ္ၾကပါတယ္။ ၾကာေတာ့ သတၱဝါေတြဟာ မူလပရမတ္အေပၚ စိတ္မေရာက္ဘဲ နာမည္တင္ပဲ စိတ္စြဲသြားေတာ့တယ္။ နာမည္ကုိ ရုိးရုိးစြဲရုံတင္မကဘဲ တခ်ဳိ႕ဆုိရင္ နာမည္ကပဲ ခုိက္တယ္။ နာမည္ကပဲ အက်ဳိးေပးတယ္ဆုိျပီး နာမည္ေျပာင္းရတာနဲ႔ ေရြးရတာနဲ႔ ရွဳပ္ကုန္ေတာ့တာပါ။ ဒါဟာ မူလ(ခႏၶာငါးပါး- တနည္း- ရုပ္တရား၊ နာမ္တရား လုိ႔ေခၚတဲ့ ပရမတ္)ကုိ မျမင္ေအာင္ (ေမာင္ျဖဴ၊ ေမာင္မဲ) စတဲ့ နာမည္ပညတ္က ပရမတ္အမွန္ကုိ ဖုံးလုိက္တာပါ။

၂။ “သႏၱတိပညတ္ေခၚတဲ့ အစဥ္အတန္းဖုံးေနတယ္” ဆုိတာက ပရမတၳသဘာဝ အစစ္အမွန္ဟာ တစ္ခုႏွင့္ တစ္ခု တစ္စပ္တည္းမဟုတ္ဘူး။ (အျပတ္ေတြ) ျဖစ္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ တစ္ဆက္တည္းလုိ႔ထင္ရေလာက္ ေအာင္ ျဖစ္ပ်က္မႈက ျမန္ေလေတာ့ ဥာဏ္က ထိေအာင္မစူးစုိက္နုိင္လုိ႔ တဆက္တည္း ထင္မွတ္ေနၾကတယ္။ မီးစ တစ္ခုကုိ ညဥ့္အခါ လူတစ္ေယာက္က အေဝးကေနျပီး စက္ဝုိင္းျဖစ္ေအာင္ ျမန္ျမန္လွည့္ျပရင္ မသိတဲ့သူက မီးစက္ဝုိင္းလုိ႔ ထင္ရသလုိပါပဲ။ဒါဟာ ပရမတ္အမွန္ကုိ သႏၱတိပညတ္က ဖုံးလုိက္တဲ့သေဘာပါပဲ။

၃။”သမူဟပညတ္ေခၚတဲ့ အေပါင္းအစုကေနဖုံးေနပုံ” ကုိေတာ့ ဒီလုိမွတ္သားရပါမယ္။ ပရမတ္သဘာဝမွာ ရုပ္ေတြလဲ သူ႔ဘာသူ၊ သူ႔ကလာပ္စည္းႏွင့္သူ တစ္ခုျပီးမွ တစ္ခုျဖစ္ေနၾကတယ္။ စိတ္ေတြလဲ တစ္စိတ္ျပီးမွ တစ္စိတ္ျဖစ္ေနၾကတယ္။ အေပါင္းအစုရယ္လုိ႔ မရွိပါဘူး။ ဒီလုိမရွိပါဘဲလ်က္ အေပါင္းအစုရယ္လုိ႔ ထင္မွတ္ ေနၾကတယ္။ အထူးသျဖင့္ ရုပ္အေပၚမွာ ရုပ္တုံးၾကီးပဲ ရုပ္ခဲၾကီးပဲလုိ႔ ထင္မွတ္ေနၾကတာဟာ သမူဟပညတ္ အဖုံးခံရတာပါပဲ။

၄။သဏၭာနပညတ္ေခၚတဲ့ သဏၭာန္အသြင္ ဖုံးပုံကေတာ့ ပရမတၳသဘာဝမွာ ေယာက်္ားသဏၭာန္၊ မိန္းမသဏၭာန္ ေခြးသဏၭာန္၊ ငွက္သဏၭာန္၊ လက္သဏၭာန္ရယ္လုိ႔ မရွိပါဘူး။ အဝုိင္း ေလးေထာင့္ ဆုိတဲ့ သဏၭာန္ေတြလဲ မရွိပါဘူး။ ဒီသဏၭာန္ေတြဆုိတာက ပရမတၳသဘာဝရဲ႕ တည္ေနဟန္ကုိ လုိက္ျပီး ေခၚေနၾကတာ၊ တကယ္အရင္းခံ ပရမတ္ကေတာ့ သဏၭာန္အေနျဖင့္ မရွိပါဘူး။ ဒါကုိ ဥပမာျဖင့္ျပရရင္ ေျမမွဳန္႔ေတြကုိစု၊ ေရႏွင့္နယ္၊ ျပီးေတာ့ အမွဳန္႔ေတြကုိ ႏြားရုပ္လုပ္ရင္ႏြားရုပ္လုိ႔ ေခၚနုိင္တယ္။ လူရုပ္လုပ္ရင္ လူရုပ္လုိ႔ေခၚနုိင္တယ္ လုပ္ခ်င္ရာအရုပ္ေတြလုပ္ျပီး ေခၚနုိင္ၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္တကယ္အရင္းခံကေတာ့ ေျမမွဳန္႔အစစ္သာ ျဖစ္တယ္။ ဒါကုိပင္ သူ႔တည္ေနဟန္ကုိလုိက္ျပီး အမ်ဳိးမ်ဳိးေခၚေနၾကတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီဥပမာႏွင့္တထပ္တည္းပင္ ပရမတ္ေတြကုိလဲ သူတုိ႔တည္ေနဟန္ကုိလုိက္ျပီး လူလုိ႔ေခၚခ်င္ေခၚၾကတယ္။ နတ္လုိ႔ေခၚခ်င္ေခၚၾကတယ္။ အိမ္ ေက်ာင္း၊ ဇရပ္အသီးသီးေခၚၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ မူလပရမတ္ကေတာ့ လူလည္းမဟုတ္၊ နတ္လည္းမဟုတ္၊ အိမ္၊ေက်ာင္း၊ ဇရပ္လည္းမဟုတ္ဘူး။ သတၱဝါေတြဟာ ဒီသဏၭာန္ေတြကုိခ်ည္း မ်က္မွန္း တန္းမိေနတာက ကမၻာအနမတဂၢ ၾကာေလေတာ့ အမွားၾကာေတာ့ အမွန္ျဖစ္တာလုိ တကယ္ ပရမတ္ေတြကုိေတာ့ မျမင္လုိေတာ့ဘဲ သဏၭာန္ပညတ္ေတြ အေပၚမွာ ထင္ျမင္စြဲလမ္း ေနၾကတယ္။ ဒါဟာ ပရမတ္အမွန္ကုိ သဏၭာန္ပညတ္ဖုံးတာပဲ။

“ဝိပႆနာဆုိတာဘာလဲ” ဆုိတဲ့ အေမးကုိ ေပါင္းျပီး ေျဖရရင္ အမွား အဝိဇၨာၾကီးဖုံးထားတာကုိခြာျပီး အမွန္ ပရမတ္ အေပၚမွာ(တစ္နည္း) ပင္ကုိယ္အရွိတရားအေပၚမွာ အဲဒီအရွိတရားရဲ႕ ပင္ကုိယ္သေဘာကုိ ျမင္ျခင္း၊ ၾကည့္ျခင္းျဖစ္တယ္လုိ႔ေျပာရပါမယ္။ ပရမတၳသဘာဝေတြဟာ ပင္ကုိယ္သဘာဝအားျဖင့္ျဖစ္ျပီး ျဖစ္လုိက္၊ ပ်က္လုိက္ေနပါတယ္။ ဝိပႆနာဥာဏ္ဆုိတာက အဲဒီအမွန္သဘာဝကုိ အမွန္အတုိင္းရွဳျမင္မႈသာျဖစ္ပါတယ္။ ကုိယ္လုိခ်င္သလုိဆြဲျပီး ၾကည့္တဲ့ဥာဏ္မ်ဳိးမဟုတ္ဘဲ အရွိကုိ အရွိတုိင္း ၾကည့္တဲ့ဥာဏ္မ်ဳိးျဖစ္ပါတယ္။ (တစ္နည္း) နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္းလက္ေတြ႕က်င့္စဥ္သည္ (ဝိပႆနာ)ပင္ျဖစ္သည္။ ဝိပႆနာဟူသည္ ဝိ= အထူး၊ ပႆ= ရွဳၾကည့္ရျခင္း၊ (ဝိပႆနာ) ဟူသည္ (ရုပ္-နာမ္) တုိ႔၏ ျဖစ္ျခင္း၊ ပ်က္ျခင္းကုိ ရွဳၾကည့္ရျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။
“ခႏၶာဒိ သခၤတဓေမၼ၊ အနိစၥာဒိ ဝိဝိဓာကာေရန ပႆတီတိ ဝိပႆနာ”၊ “ ပညတၱိ ံဌေပတြာ အနိစၥာဒိကာေရန ဝိဝိဒံပႆတီတိ ဝိပႆနာ” (မဟာသတိပ႒ာနသုတ္)
ဟူ၍ျပဆုိထားရာ၊ (ဝိပႆနာ)ဟူသည္ (နိဗၺာန္)ေရာက္ေၾကာင္းအတြက္ (ပညတ္) တုိ႔ကုိ ပယ္ခြာျပီး (ရုပ္နာမ္)တုိ႔၏ (အနိစၥ) မျမဲျခင္း၊ (ဒုကၡ) ဆင္းရဲျခင္း၊ (အနတၱ) အစုိးမရျခင္း၊ ကုိယ့္အလုိ မဟုတ္ ျခင္း စသည့္ အထူးထူးအျပားျပားေသာ အျခင္းအရာတုိ႔ကုိ (ဥာဏ္)ျဖင့္ျမင္ေအာင္ ရွဳ႕ၾကည့္ျခင္းသည္ (ဝိပႆနာ) မည္ပါတယ္လုိ႔ ေျဖၾကားလုိက္ရပါမယ္။

ဒီဝိပႆနာဥာဏ္ဟာ ဆင္ျခင္ပုံ အဆင့္ဆင့္ကုိ လုိက္ျပီး အသီးသီးဥာဏ္စဥ္ ၁၀-ပါး ရွိပါတယ္။ ပရမတ္တရား ေတြကုိ မူလအေျခခံအားျဖင့္ အာရုံဆီသုိ႔ ညြတ္တတ္ေသာ သေဘာကတစ္မ်ဳိး၊ မာသေဘာ၊ ပူသေဘာ၊ ေအးသေဘာ၊စတဲ့ သေဘာကတစ္မ်ဳိးလုိ႔ သိျခင္းကုိ နာမ္ႏွင့္ ရုပ္ ပုိင္းျခားသိတဲ့အတြက္ (နာမရူပပဋိေစၦဒဥာဏ္) လုိ႔ေခၚတယ္။ ျပီးေတာ့ နာမ္ တရား၊ ရုပ္တရားဆုိတာ သူ႔အလုိလုိ ျဖစ္တာမဟုတ္ဘဲ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္လုိ႔ စသည္ျဖင့္ အေၾကာင္းႏွင့္တကြ ပုိင္းျခာသိတဲ့ဥာဏ္ကုိေတာ့ (ပစၥယပရိဂၢဟဥာဏ္) လုိ႔ေခၚတယ္။ ဒီဥာဏ္ႏွစ္ပါးကုိေတာ့ ဝိပႆနာရဲ႕ အေျခခံဥာဏ္လုိ႔မွတ္ရပါမယ္။ ဒီဥာဏ္ႏွစ္ပါးကုိရရင္ စူဠေသာတာပန္လုိ႔ ေခၚပါတယ္။ ဒုတိယဘဝမွာ ဂတိျမဲျပီး အပါယ္မက်တဲ့ ေသာတာပန္အငယ္စားလုိ႔ ေခၚပါတယ္။ ဒီအထက္က ဝိပႆနာဥာဏ္မ်ားကေတာ့
၁။ သမၼသနဥာဏ္။ (၂)။ ဥဒယဗၺယဥာဏ္။ (၃)။ဘဂၤဥာဏ္။ (၄)။ဘယဥာဏ္။ (၅)။ အာဒီနဝဥာဏ္။ (၆)။နိဗၺိဒါဥာဏ္။ (၇)။ မုဥၥိတုကမ်တာဥာဏ္။ (၈)။ ပဋိသခၤ ါဥာဏ္။ (၉)။ သခၤ ါ႐ုေပကၡဥာစ္။ (၁၀)။ အနုေလာမဥာဏ္ ဆုိျပီး ဝိပႆနာဥာဏ္ ဆယ္ပါးရွိပါတယ္။ ဒီလုိ တစ္ပါးတည္းေသာ ဝိပႆနာဥာဏ္က (၁၀) ျဖစ္ရတယ္ဆုိတာဟာ ဥာဏ္ရဲ႕ျမင္ပုံ အျခင္းအရာ အနုအရင့္ကုိလုိက္ျပီး ကြဲျပားရတယ္လုိ႔ မွတ္ရပါမယ္။ နာမည္တပ္ထားျခင္းသာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီဝိပႆနာဥာဏ္ေတြဟာ ေလာကီဥာဏ္ေတြသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေလာကုတၱရာဥာဏ္ မဟုတ္ေသးပါဘူး။ မဂ္ဥာဏ္ ဖုိလ္ဥာဏ္ကူးမွ ေလာကုတၱရာဥာဏ္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။

မဂ္ဥာဏ္သုိ႔ကူးပုံ
အနုေလာမဥာဏ္ကုိ ေရာက္ရင္ မဂ္သုိ႔ကူးေတာ့မည္ဟု မွတ္ရပါမယ္။ အဲဒီအခါမွာ စိတ္ကေလးျဖစ္ပုံကုိ အဘိဓမၼသဂၤဟက်မ္းမွာ ျပထားတာရွိပါတယ္။ ပါဠိေတာ္ကုိ မျပေတာ့ပါဘူး။ အနုေလာမဥာဏ္ျဖစ္ျပီးရင္ ပုထုဇဥ္အႏြယ္ကုိ ျဖတ္လ်က္ အရိယာအႏြယ္ကုိ ျဖစ္ေစတတ္တဲ့ ေဂါၾတဘူစိတ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီစိတ္ဟာ နိဗၺာန္အာရုံျပဳပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီ ေဂါၾတဘူစိတ္ဟာ ေလာကီ မဟာကုသုိလ္စိတ္ပဲ ျဖစ္ပါေသးတယ္။ အဲဒီေနာက္မွာ မဂ္စိတ္ျဖစ္လာပုံက ဒီလုိပါ။ အဲဒီ ေဂါၾတဘူဥာဏ္ရဲ႕အျခားမဲ့မွာ သိ၊ ပယ္၊ဆုိက္၊ ပြား (၄)ပါး ကိစၥကုိ တစ္ခ်က္တည္း ျပီးေစတဲ့ မဂ္စိတ္ျဖစ္ေပၚလာပါတယ္။ အဲဒီမဂ္စိတ္ တစ္ၾကိမ္ျဖစ္ျပီး ဖုိလ္စိတ္ ၂-ၾကိမ္၊ ၃-ၾကိမ္ျဖစ္ျပီးေနာက္ ဘဝင္က်ပါတယ္။ အဲဒီ ဖုိလ္စိတ္လည္း နိဗၺာန္ကုိပဲအာရုံျပဳပါတယ္။ အဲဒီလုိ မဂ္စိတ္ ဖုိလ္စိတ္ေတြနဲ႔ နိဗၺာန္ကုိ အာရုံျပဳတာကုိပင္ နိဗၺာန္သုိ႔ ေရာက္တယ္လုိ႔ဆုိပါတယ္။ လူကနိဗၺာန္ကုိေရာက္သြား တာ မဟုတ္ပါဘူး။ ေသျပီးမွ နိဗၺာန္ကုိ ေရာက္သြားတာမဟုတ္ဘူး။ ဒီလုိတစ္ၾကိမ္မ်ွ နိဗၺာန္ကုိျမင္လုိက္ရင္ ဒိ႒ိ၊ ဝိစိကိစၦာျပတ္ျပီး ေသာတာပန္တည္တယ္။ အပါယ္တံခါးလည္းလုံးဝ ပိတ္တယ္။ (၇)ဘဝ အလြန္ဆုံး သံသရာမွာ လည္ျပီး အထက္တန္းက်က် စံစားျပီးေနာက္ နိဗၺာန္ဝင္မည့္ ေသခ်ာသူျဖစ္ပါတယ္ဆုိတာ အသိေပးေရးသားလုိက္ရပါသည္။

စာဖတ္သူအားလုံး သက္ရွည္က်န္းမာစိတ္ခ်မ္းသာ၍ လုိရာဆႏၵမ်ားတစ္လုံးတစ္ဝတည္းျပည့္ဝၾကပါေစ။
Credit=အရွင္ဝိမလဝံသ(နာလႏၵာတကၠသုိလ္)

တန္ဖိုးရွိေသာ သိမွတ္ဖြယ္ရာမ်ား

လူသားတို႕မက်င့္အပ္ေသာအရာ( ၅ ) ပါး
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
၁။ ျခေသၤ့လိုလဲ မေဟာက္နဲ႕
၂။ ဖားငယ္လိုလဲ မေၾကာက္နဲ႕
၃။ ေတာင္လိုလဲ မေမာက္နဲ႕
၄။ ျမစ္လိုလဲ မေကာက္နဲ႕
၅။ တြင္းလိုလဲ မေစာက္နဲ႕

ေခါင္းေဆာင္ေကာင္းတို႕၏ အဂၤါ ( ၄ ) ပါး
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••
၁။ သစၥာ - ကတိ သစၥာတည္
၂။ ဓေမၼာ - တရားဥပေဒ လမ္းေၾကာင္းအတိုင္း က်င့္သံုးရမည္
၃။ ဒိတိ - တုန္လႈပ္ေျခာက္ျခားျခင္း မရွိရ
၄။ စာေဂါ - အသက္စြန္႕ရန္ အသင့္ရွိရမည္

အသင္းအဖြဲ႕ ပ်က္စီးျခင္း အေၾကာင္း ( ၆ ) ပါး
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
၁။ အမ်က္ထြက္လြယ္ျခင္း
၂။ ေက်းဇူးမဲ့ကိုသာ ဆိုျခင္း
၃။ ရန္ၿငိဳးဖြဲ႕ျခင္း
၄။ ဂုဏ္တုဂုဏ္ၿပိဳင္ျပဳျခင္း
၅။ ျငဴဆူျခင္း
၆။ ဝန္တိုျခင္း

စည္းရုံးေရး လမ္းစဥ္ သဂၤဟ တရား ( ၄ ) ပါး
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
၁။ ဒါန - ေပးကမ္းေထာက္ပ့ံျခင္း ေငြေၾကးပစၥည္း အကူအညီေပးျခင္း
၂။ ေပယာဝဇၨ - ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႕ေသာ ခ်စ္ဖြယ္ေသာ စကားကို ေျပာဆိုျခင္း
၃။ အတၱစရိယာ - အက်ိဳးစီးပြားတိုးတက္ေအာင္ ကိုယ္နဳတ္ႏွစ္ပါးျဖင့္ လုပ္ကိုင္ေပးျခင္း
၄။ သမာနတၱတာ- ကိုယ္ႏွင့္ ထပ္တူျပဳျခင္းႏွင့္ တန္းတူထားျခင္း ဆက္ဆံျခင္း ျပဳစုျခင္း တန္းတူ ဒုကၡခံျခင္း

မတုိင္ပင္အပ္ေသာ သူ ( ၅ ) ေယာက္
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
၁။ မိန္းမက်ဴးေသာသူ တစ္ေယာက္
၂။ ေသရည္ေသာက္စား သူတစ္ေယာက္
၃။ အလိုရမၼက္ႀကီးေသာသူ တစ္ေယာက္
၄။ အမ်က္ေဒါသႀကီးသူ တစ္ေယာက္
၅။ မလိမၼာေသာသူ တစ္ေယာက္

ပညာရွိမ်ား၏ ပ်က္စီးရျခင္း အေၾကာင္း( ၃ ) ပါး
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
၁။ ယုတ္မာေသာသူကို ပညာသင္မိေသာေၾကာင့္ ပ်က္စီးရျခင္း
၂။ မေကာင္းေသာမိန္းမ မယားျပဳမိေသာေၾကာင့္ ပ်က္စီးရျခင္း
၃။ မသူေတာ္ႏွင့္ေပါင္းမိေသာေၾကာင့္ ပ်က္စီးရျခင္း

မတင့္တယ္ေသာ အရာ ( ၈ ) ပါး
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
၁။ မင္းမရွိသည့္ တိုင္းျပည္
၂။ ေရမရွိသည့္ ျမစ္
၃။ သစ္မရွိသည့္ ေတာေျခာက္
၄။ အေတာက္မရွိသည့္ မီး
၅။ စည္းမရွိသည့္ ရြာ
၆။ ၾကာမရွိသည့္ ကန္
၇။ ေအာင္လံမတည္သည့္ ရထား
၈။ လင္မရွိသည့္ မိန္းမ

ပစၥည္းယိုေပါက္ ( ၆ ) ခု
••••••••••••••••••••••
၁။ ပ်င္းရွိျခင္း
၂။ ေမ့ေလ်ာ့ေပါ့ဆျခင္း
၃။ အလုပ္မကၽြမ္းက်င္မႈ ခိုကပ္မႈရွိျခင္း
၄။ အိပ္ခ်ိန္ အလုပ္နားခ်ိန္မ်ားလြန္ျခင္း
၅။ စည္းကမ္းမရွိျခင္း
၆။ အလုပ္ကို အခ်ိန္မွီ မၿပီးစီးျခင္း

စီးပြားယုတ္ေစေသာ အက်င့္ ( ၆ ) ပါး
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
၁။ ေနျမင့္ေအာင္ အိပ္ျခင္း
၂။ ပ်င္းရိျခင္း
၃။ နဳတ္လက္ၾကမ္းတမ္းျခင္း
၄။ နိဳး၍ ထပ္ခဲျခင္း
၅။ တစ္ေယာက္တည္းခရီးသြားျခင္း
၆။ ပဒါနကံျပဳျခင္း