အရိပ္စစ္ဟုဆိုရာ၀ယ္ မိမိျပဳလုပ္ခဲ့ဘူးေသာ ကုသိုလ္ကံ အကုသိုလ္ကံတရားတို႕သည္ မိမိ၏အရိပ္ပမာ အျမဲမကြာ ရွိေနဘိသကဲ့သို႕ ဆိုလိုပါအံ့

Sunday, November 29, 2015

တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ည ႏွင့္ ေဆးဖက္ဝင္ မဲဇလီပင္ေလးမ်ားအေၾကာင္း

မဲဇလီဆိုသည္မွာ အဝါေရာင္အပြင့္မ်ားအခ်ိန္လိုက္ဖူးပြင့္သည့္ ပင္ေစာက္ႀကီးတစ္မ်ဳိး (အရြက္၊ အဖူး စ သည္ကို ဟင္းလ်ာအျဖစ္စား သံုးၿပီး အရသာခါး၍ ေဆးဖက္ဝင္သည္) ဟု မဲဇလီႏွင့္ပတ္သက္၍ ျမန္မာအဘိဓာန္တြင္ ဖြင့္ဆိုထားပါတယ္။ . ထူပါ႐ံုေစတီေက်ာက္စာေပၚမွာ ေရးထြင္း ထားေသာ မွတ္တမ္းစာအရ၊ ေရွးယခင္က မဲဇလီပင္ကို 'မည္ဇရီပင္' ဟုေခၚရာ မွ အသံထြက္အလိုက္ မယ္ဇရီ ျဖစ္လာၿပီး၊ ထို ့ေနာက္ ကာလၾကာတဲ့အခါ မယ္ဇရီ မွ မယ္ဇလီ-မဲဇလီ ဟူ၍ အဆင့္ဆင့္အသံထြက္ေျပာင္း၍ ေခၚေဝၚလာ ခဲ့ၾကပါတယ္။ ေနရာေဒသေပၚမူတည္ၿပီး တခ်ဳိ႕ကေတာ့ မၪၥဴရီပင္ဟု ေခၚၾကသလို၊ ကခ်င္လူမ်ဳိးတို႔က မယ္ဂ်ဴရီပင္ဟုလည္း ေကာင္း၊ ရွမ္းလူမ်ဳိးတို႔က မယ္ပၪၥလီဟုလည္းေကာင္း၊ ကရင္လူမ်ဳိးတို႔က ပီတစ္ခါလ ဟုလည္းေကာင္း ေခၚဆိုၾကပါတယ္။ မဲဇလီဖူး ဟာ ႏုတဲ့အခ်ိန္မွာ အစိမ္းေဖ်ာ့ေရာင္ျဖစ္ၿပီး၊ ရင့္လာတဲ့အခါ အညိဳေရာင္ေျပာင္းသြား တတ္ ပါတယ္။ . မဲဇလီပင္အေၾကာင္းကိုေရးလွ်င္ တန္ေဆာင္မုန္းလအေၾကာင္းကိုလည္း ခ်န္ထား၍ မျဖစ္ႏိုင္ေပ။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ေရွး လူႀကီးသူမမ်ားလက္ထက္ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ကတည္းက တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ညသို႔ေရာက္တိုင္း မဲဇလီဖူးခူး၍ သုပ္စားၾကတဲ့ အစဥ္အလာမ်ား ရွိခဲ့လို ့ပါပဲ။ တန္ေဆာင္မုန္း ဟူေသာ အေရးအသားကို ေလ့လာၾကည့္တဲ့ အခါ၊ ပုဂံေခတ္ ေက်ာက္စာမ်ားတြင္ 'တန္ေဆာင္မႈန္' ဟုေရးထိုး၍ တန္ေဆာင္မႈန္း ဟုအသံထြက္ဆိုခဲ့ၾကပါတယ္။ 'မိုက္ေမွာင္လြင့္ျပဳန္း၊ တန္ေဆာင္မုန္း၊ ေဆာင္မႈန္း ေခၚတ ကား။ ဟထိုးေပ်ာက္ကာ၊ ေျပာင္းေရႊ႕လာ၊ မုန္း သာခုထင္ရွား' ဟူေသာ စပ္ဆိုထားျခင္းက တန္ေဆာင္မုန္း၏ ျဖစ္စဥ္ကို ေပၚလြင္သိရွိ ႏိုင္ပါတယ္။ တန္ေဆာင္ = ဆီမီး၊ မီး႐ွဴး၊ မီးတိုင္။ မႈန္း=ထြန္းလင္းျခင္း၊ ေတာက္ပျခင္းဟူ၍အဓိပၸာယ္ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ျမန္မာ့ ဆယ့္ႏွစ္လရာသီမွာ တန္ေဆာင္းမုန္းလဟာ အထြန္းလင္း၊ အေတာက္ပဆံုးႏွင့္ အသာ ယာဆံုးလတစ္လဟု ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ျမန္မာ့ သမိုင္းမွတ္တမ္းမ်ားအရ၊ ဗိႆႏိုးနတ္မင္း ႀကီးသည္ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း ဝါဆိုလဆန္း ၁၂ ရက္မွစ၍ အိပ္စက္လိုက္ရာ တန္ေဆာင္ မုန္းလဆန္း ၁၂ ရက္မွ ႏိုးထသျဖင့္ တန္ေဆာင္မုန္းလကို 'နတ္ႏိုးလ' ဟု ေခၚဆိုေၾကာင္း ေလ့လာမွတ္သားရပါတယ္။ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔မွာ ျမတ္စြာ ဘုရားရွင္က ရာဇၿဂိဳလ္ျပည့္ရွင္ အဇာတသတ္မင္းႏွင့္ အေပါင္းပါတို႔အား သာမညဖလသုတ္ ေဟာၾကားသည့္ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ျဖစ္ပါတယ္။ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ညမွာ ဆီးႏွင္း၊ ျမဴ၊ တိမ္၊ သူရိန္၊ မီးခိုးစသည့္ ငါးမ်ိဳး ကင္းစင္ေန တာေၾကာင့္ ထက္ေကာင္းကင္တစ္ခြင္လံုး ၾကည္လင္ကာ နကၡတ္တာရာ တစ္စံုထြန္းလင္း ေနပါတယ္။ မပီဝိုးဝါးေသးမႊားတဲ့ ၾကတၱိကာၾကယ္(ေခၚ)ေဖ်ာက္ဆိပ္ၾကယ္စုေလး မ်ားလည္း လင္းလက္ခြင့္ရတဲ့ ညျဖစ္ပါတယ္။ . မဇၥ်ိမေဒသမွလာတဲ့သာရ ေကာမုဒိေဆး က်မ္းအရ၊ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ည သန္းေခါင္ယံ လမင္းႀကီး ဝိုင္းစက္ျပည့္ဝန္းေနစဥ္ ၾကတၱိကာ နကၡတ္ႏွင့္ စန္းယွဥ္၍ ပု႑ာတိထီ(ေဗဒင္ အေခၚ တိထီ ၁၅ လံုးအတြင္း) ေဆးပင္ အေပါင္းကို ေစာင့္ေရွာက္ေသာနတ္တို႔သည္ မဲဇလီပင္ေစာင့္ နတ္မင္းႀကီးထံ လာေရာက္ ခစားၾကသည္ဟုဆိုပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ထို အခ်ိန္မွာ မဲဇလီကို ေဆးဖက္ဝင္ေအာင္ စီရင္ ျခင္းဟာ အခ်ိန္အခါေကာင္းတစ္ရပ္လို႔ ဆိုႏိုင္ ပါတယ္တဲ့။ ထိုသို႔ စီရင္ရာမွာလည္းလမင္းႀကီး တိတိ က်က်ျပည့္ဝန္းေနခ်ိန္တြင္ အေရွ႕ဖက္သို႔ထြက္ေနေသာ မဲဇလီ အဖူး၊ အပြင့္၊ အရြက္၊ အျမစ္၊ အေခါက္၊ အသီးတို႔ကို စံုလင္ေအာင္ ဆြတ္ခူးတူးယူ၍ ထိုညမွာ အဖူး၊ အပြင့္၊ အရြက္တို႔ကို စားသံုးရပါမယ္။ က်န္ အျမစ္၊ အေခါက္၊ အသီးတို႔ကိုေတာ့ ေနရိပ္မွာ အေျခာက္လွန္းအမႈန္႔ျပဳ၍ ေန႔စဥ္စားသံုးေပးသြားရမွာပါ။ ဤသို႔ စားသံုးလွ်င္ ႐ုပ္ရည္ အဆင္းႏုပ်ဳိ၍ အရြယ္တင္ကာ အသက္ရွည္ ေစေၾကာင္း၊ ဘုန္းႀကီး၍ ဥာဏ္ပညာထက္ျမက္ကာ က်က္သေရမဂၤလာအေပါင္းႏွင့္ ျပည့္စံုေစေၾကာင္း ယံုၾကည္ၾကပါတယ္။ ဒါ ေၾကာင့္လည္း တန္ေဆာင္းမုန္းလျပည့္ေန႔ည ၁၂ နာရီတိတိအခ်ိန္ကို ေဆးေပါင္းခတဲ့ညရဲ႕ အျမင့္ဆံုး၊ အစြမ္္းထက္ဆံုး အခ်ိန္လို႔ သတ္ မွတ္ၿပီး တိုင္းရင္းေဆးဆရာႀကီးမ်ားက ေဆး ဝါးမ်ဳိးစံုကို ေဖာ္စပ္ေလ့ရွိၾကပါတယ္။
 
မဲဇလီႏွင့္ က်န္းမာေရး
****************
႐ုကၡေဗဒအမည္အရCassiasiamea Linn မ်ဳိးရင္းျဖစ္ပါတယ္။ ၁ဝဝ ဂရမ္အေလးခ်ိန္ရွိ တဲ့ မဲဇလီဖူးႏွင့္ အရြက္တို႔ကို ေဆးသိပၸံနည္းအရ ဓာတ္ခြဲစမ္းသပ္ၾကည့္ရာ၊ ကယ္လိုရီ ၁ဝဝ၊ ပ႐ိုတင္း ၇ ဒသမ ၁ ဂရမ္၊ အဆီဓာတ္ ၁ ဒသမ သုည ဂရမ္၊ ကစီဓာတ္ ၁၇ ဒသမ ၉ ဂရမ္၊ ထံုးဓာတ္ ၄၄ ဒသမ ၁ မီလီဂရမ္၊ သံဓာတ္ ၁၇ ဒသမ သုညမီလီဂရမ္၊ ဗီတာမင္ ေအအိုင္ယူ ၁၄၅ဝဝ၊ ဗီတာမင္ဘီဝမ္း သုည ဒသမ ၄ မီလီဂရမ္၊ ဗီတာမင္ဘီတူး သုည ဒသမ ၆၉ မီလီ ဂရမ္၊ ႏိုင္ယာစင္ ၁ ဒသမ ၃ မီလီဂရမ္၊ ဗီတာမင္စီ ၁ဝ၁ မီလီဂရမ္တို ့ အသီးသီးပါရွိၾကပါ တယ္။ ဒါ့အျပင္ ဟင္းသီးဟင္းရြက္မ်ားမွာ ရွား ရွားပါးပါးေတြ႕ရခဲေသာ ေဆးဖက္ဝင္ glycosides, terpenoids, tannins, saponins, flavonoids ႏွင့္steroids ေတြလဲ ပါရွိၾကပါ ေသးတယ္။ . (၁) ခ်ဳိ၊ ဆိမ့္၊ ဖန္အရသာ သံုးမ်ိဳးေရာျပြမ္း၍ ခါးသက္သက္အရသာ လႊမ္းမိုးေသာ မဲဇလီပင္မွာ အာေပါဓာတ္ႀကီးစိုး၍ ဝါေယာဓာတ္ ပူးတြဲပါရွိေနတာေၾကာင့္ ေရွးတိုင္းရင္း သမားေတာ္ႀကီးမ်ားက ျမန္မာ့႐ိုးရာေဆးၿမီးတိုအျဖစ္ အိပ္ မေပ်ာ္ျခင္း၊ ေသြးတက္ျခင္း၊ ႐ုပ္ရည္ခန္းေျခာက္ျခင္း၊ အသက္႐ႈ၊ျပြန္ေခ်ာင္း ေရာင္ျခင္း၊ ေခ်ာင္းေျခာက္ဆိုးျခင္းစတဲ့ ေရာဂါမ်ားအတြက္ ကုသေပးခဲ့ၾကပါ တယ္။ . (၂) အိႏိၵယႏိုင္ငံမွာေတာ့ ကာလသားေရာဂါ ရွန္ကာနာကို မဲဇလီရြက္ျဖင့္ ကုသေလ့ရွိပါတယ္။ . (၃) သမ္းေဝၿပီး အိပ္မေပ်ာ္ျခင္းအတြက္ မဲဇလီဖူးကိုသုပ္၍စားက ႏွစ္ႏွစ္ၿခိဳက္ ၿခိဳက္ အိပ္ေပ်ာ္ေစႏိုင္ပါတယ္။ . (၄) ပါးစပ္အတြင္း အပူထြက္ျခင္း၊ သြားဖံုး ေရာင္ျခင္းတို႔အတြက္ မဲဇလီရြက္ႏွင့္ အပြင့္တုိ႔ကို ခပ္က်က်ျပဳတ္၍ ငံုေပးပါက သက္သာေပ်ာက္ကင္းႏိုင္ပါ တယ္။ . (၅) မ်က္စိနာျခင္းအတြက္ မဲဇလီျမစ္ကို ေသြး၍ မ်က္စိတဝိုက္ကြင္းေပးပါ။ . (၆) ကနခိုေစ့စား၍ ဝမ္းသြားလြန္ျခင္း အတြက္ မဲဇလီျမစ္ကို ထန္းလ်က္ႏွင့္ ျပဳတ္၍ ေသာက္ေပးျခင္းျဖင့္ ဝမ္းရပ္ တန္႔ပါလိမ့္မယ္။ . (၇) ေခ်ာင္းဆုိး၊ ရင္က်ပ္၊ လည္ေခ်ာင္းနာ ျခင္းတို႔အတြက္ မဲဇလီရြက္ႏွင့္ မုရား ႀကီးရြက္တို႔ကိုဆတူေရာ၍ သံုးခြက္တစ္ ခြက္တင္ႀကိဳၿပီးေနာက္ ငံုေပးျခင္းျဖင့္ သက္သာေပ်ာက္ကင္းႏိုင္ပါတယ္။ . (၈) ကေလးမ်ား သန္ထပါက မဲဇလီရြက္လတ္လတ္ဆတ္ဆတ္ ေထာင္းရည္ (သတၴရည္)ႏွင့္ သံပရာရည္ ေရာစပ္ တိုက္ေပးျခင္းျဖင့္ သန္က်ေစႏိုင္ပါ တယ္။ . (၉) ဝမ္းခ်ဳပ္ၿပီး စျမင္းခံျခင္းအတြက္ မဲဇလီဖူးကိုျပဳတ္၍ တို႔စရာအျဖစ္ စားေပးပါက ဝမ္းမွန္၍ ေလသက္ေစႏိုင္ပါ တယ္။ . (၁ဝ) ကင္း၊ ပုရြက္ဆိတ္ စတဲ့ အဆိပ္ရွိ သတၱ ဝါေတြ အကိုက္ခံရပါက၊ မဲဇလီရြက္ကို ႀကိတ္၍ ဒဏ္ရာေပၚ အံုေပးပါက အဆိပ္ေျပေစပါတယ္။ . (၁၁) ႏွင္းခူအစိုအတြက္ မဲဇလီရြက္ကို သံပရာရည္ႏွင့္ႀကိတ္၍ ႏွင္းခူေပၚအံု ျခင္း၊ မဲဇလီရြက္ျပဳတ္ရည္ျဖင့္ ဖန္ရည္ေဆးေပးျခင္းတို႔ ျပဳလုပ္ေပးပါ။ . (၁၂) အမ်ဳိးသမီးမ်ား မ်က္ႏွာေပၚတြင္ မီးယပ္ကြက္ထြက္ျခင္းအတြက္ မဲဇလီပြင့္ (သို ့မဟုတ္) အရြက္ကို အေျခာက္လွမ္း အမႈန့္ႀကိတ္၍ ေရျဖင့္ေဖ်ာ္ၿပီး လိမ္း ေပးပါ။ . (၁၃) မဲဇလီရြက္ျပဳတ္ရည္ျဖစ္ေစ၊ အရြက္ကို အေျခာက္လွမ္း အမႈန္႔ႀကိတ္၍ျဖစ္ေစ ပ်ားရည္ႏွင့္ ေရာစပ္စားေပးပါက ေသြး သားသန္႔စင္၍ အားအင္ျပည့္ၿဖိဳးေစပါ တယ္။ . (၁၄) မဲဇလီ ဖူးထဲတြင္ပါရွိေသာ သဘာဝအခါးဓာတ္က အသည္းအားေကာင္း ေစပါတယ္။ . (၁၅) အစာေခ်စနစ္ကို ေကာင္းမြန္ေစ႐ံု သာမက၊ ပ်ဳိ႕အန္ျခင္း၊ အက္စစ္ဆန္တက္၍ ေလခ်ဥ္တက္ျခင္း၊ ရင္ပူျခင္း တို႔ကို သက္သာေစပါတယ္။ . (၁၆) ခႏၶာကိုယ္အတြက္လိုအပ္ေသာ ပ႐ို တင္းဓာတ္ကို ျဖည့္တင္းေပးၿပီး၊ ကိုယ္ခႏၶာႀကီးထြားမႈကို အေထာက္အပံ့ေပး ပါတယ္။ . (၁၇) အူမႀကီးကို ေကာင္းစြာအလုပ္လုပ္ေစလို႔၊ ဝမ္းေပ်ာ့ေပ်ာ့သြားေစပါတယ္။ ထို႔ျပင္အူမႀကီးႏွင့္ အူသိမ္အူမမ်ားထဲရွိ တုပ္ေကာင္၊ သန္ေကာင္စတဲ့ ကပ္ပါး ေကာင္မ်ားကို ဖယ္ရွားေပးလို႔ အူကိုသန္႔စင္ေစပါတယ္။ . (၁၈) ကစီဓာတ္ၾကြယ္ဝစြာပါရွိျခင္းေၾကာင့္၊ ခႏၶာကိုယ္တြင္း ဇီဝျဖစ္စဥ္ကို ေကာင္း က်ဳိးျပဳပါတယ္။ . (၁၉) သရက္ရြက္ထဲရွိ ေကာင္းေသာဆဲလ္ အသစ္မ်ားကို တိုးပြားေစတာေၾကာင့္၊ သရက္ရြက္ကို က်န္းမာေစပါတယ္။ . (၂ဝ) မဲဇလီဖူးထဲတြင္ပါရွိေသာ သဘာဝ အဆီဓာတ္က ခႏၶာကုိယ္ထဲရွိ မေကာင္း ေသာဓာတ္မ်ားကို ေလာင္ကြၽမ္းေစပါ တယ္။ . (၂၁) အစြမ္းထက္ ဓာတ္တိုးဆန္႔က်င္ပစၥည္း မ်ားအျပင္၊ ပိုလီဖီေနာဓာတ္မ်ားပါရွိသျဖင့္ ခႏၶာကိုယ္အတြက္ မလိုလားအပ္ေသာ ဖရီးရယ္ဒီကယ္မ်ားကို သုတ္ သင္ဖယ္ရွားေပးတာေၾကာင့္၊ အူမႀကီး ကင္ဆာ၊ အစာအိမ္ကင္ဆာေရာဂါ မ်ား မျဖစ္ေစႏိုင္ပါ။ . (၂၂) မဲဇလီဖူးထဲတြင္ပါရွိေသာ သတၱဳဓာတ္ေပါင္းစုမ်ားက သူငယ္နာ အ႐ိုးေပ်ာ့ ေရာဂါကို ကာကြယ္ေပးတာေၾကာင့္ ေမြးဖြားလာေသာ ကေလးမ်ားတြင္ ပိုလီ႐ိုေရာဂါမျဖစ္ေစရန္ ႀကိဳတင္ကာ ကြယ္သည့္အေနျဖင့္ ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ မိခင္မ်ား မဲဇလီဖူးကို မျဖစ္မေနစားသံုး သင့္ပါတယ္။ . (၂၃) ဓာတ္ခြဲစမ္းသပ္ခ်က္မ်ားအရ၊ မဲဇလီ ဖူး၊ အရြက္၊ အပြင့္ထဲတြင္ ပါရွိေသာ အာဟာရဓာတ္မ်ားက ဟင္းႏုနယ္တြင္ ပါရွိေသာ အာဟာရဓာတ္မ်ားႏွင့္ အလားတူတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ . တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ညမွာ ကာလသား ေတြဟာ အိမ္တတာ၊ လမ္းတကာမွ ပစၥည္းမ်ားကို ဟိုဟိုဒီဒီ ေနရာေရႊ႕ကာ၊ စေနာက္ ေလ့ရွိ ၾကတဲ့ 'က်ီးမႏိုးပြဲ' (ဝါ) 'ေစာရပြဲ' ဟာလည္း ခ်စ္စရာ့ ျမန္မာ့႐ိုးရာဓေလ့ေလးပါ။ ေဆး ေပါင္းခတဲ့ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ညေလးမွာ ေပ်ာ္ရႊင္စြာဝိုင္းဖြဲ႕ကာ မဲဇလီဖူး သုပ္ေလး စားရင္း၊ ေရာဂါဘယကင္းေဝးၾကပါေစ။

Thursday, October 15, 2015

မိဘဂုဏ္(၁၂)ပါး

ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ ေသာဏနႏၵဇာတ္လာ မိဘဂုဏ္(၁၂)ပါး

၁။ မိဘ ဆိုတာ ကိုးကြယ္ရာ ျဗဟၼာျဖစ္ေတာ့သည္။
၂။ သြန္သင္ျပသ ဆိုဆံုးမ မိဘ ဆရာ ျဖစ္ေတာ့သည္။
၃။ အလွဴခံ ပုဂၢိဳလ္ မိဘဆို လွဴကို လွဴရမည္။
၄။ အိမ္ေစာင့္ အိမ္ဦး နတ္ျမတ္ထူး အထူးပူေဇာ္မည္။
၅။ ျခင္ဆီရိုးထဲ လြန္စြာကဲ ခ်စ္လည္းခ်စ္ၾကသည္။
၆။ ေမြးဖြားပို႔ေဆာင္ ဤလူ႔ေဘာင္ ဂုဏ္ေရာင္လင္းေစသည္။
၇။ ႏို႔ခ်ိဳ တိုက္ေကၽြး ေမြးျမဴေပး အေလးထားရမည္။
၈။ ယုယ ၾကင္နာ ပိုးပမာ ေမြးရွာခဲ့ၾကသည္။
၉။ ပူပန္ၾကီးစြာ ေစာင့္ေရွာက္ကာ ကာကြယ္ေပးၾကသည္။
၁၀။ ေလာကအေၾကာင္း လူ႔အေၾကာင္း ေကာင္းေကာင္းညႊန္ျပသည္။
၁၁။ ယုယပိုက္ေထြး ေခ်ာ့ျမွဴေပး ေႏြးေထြး ၾကင္နာသည္။
၁၂။ ရတဲ့ ဥစၥာ သားသမီးဖို႔ပါ ေဖြရွာ ထိန္းသိမ္းသည္။

မိဘတို႔သည္ သားသမီးအေပၚတြင္ မည္မွ်ေကာင္းေၾကာင္းကို ထင္ရွားေစေသာ စာသားမ်ားျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕ေသာ သားသမီးတို႔သည္ မိဘကို ပစ္ပယ္၍ ဘိုးဘြားရိပ္သာ သို႔ပို႔ထားၾကသည္။အခ်ိဳ ႔ေသာ သားသမီးမ်ားက မိဘတို႔ကို ေစာ္ကားၾကသည္၊ ထိုသို႔သာ သားသမီးမ်ားက မိဘကိုေစာ္ကားေနလွ်င္ ငရဲေရာက္မည္မွာ ဧကန္ျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ မျဖစ္ရေလေအာင္ လူတိုင္းသိရွိျပီး လိုက္နာႏိုင္ရန္ေရးသားလိုက္ရပါသည္။

အထက္ပါစာသားမ်ား၏ အက်ယ္ရွင္းလင္းခ်က္မွာ
၁။ သားသမီးအေပၚတြင္ ထာဝစဥ္ ေမတၱာထားေသာေၾကာင့္ ျဗဟၼာ ျဖစ္ပါသည္.
၂။ ငယ္စဥ္ကတည္းက ဒီလိုစား၊ဒီလိုသြား၊ဒီလိုေန ဟူ၍ သင္ၾကားျပသေပးေသာေၾကာင့္လက္ဦးဆရာ ျဖစ္သည္။
၃။ မိဘသည္ ရပ္ေဝးတြင္ စီးပြားရွာ၍ သားသမီးကိုေကၽြးေမြးသည္။သားသမီးကလည္း ထိုသို႔ ျပန္လည္ လုပ္ေကၽြး ထိုက္ေသာ အာဟုေနယ် ပုဂၢိဳလ္ ျဖစ္သည္။
၄။ သားသမီး ရွာေဖြသည္ကို မေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ တိုးတက္ေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္ေပးေသာ ပုဗၸေဒဝတာ ျဖစ္ သည္။
၅။ သားသမီးမေမြးခင္ ကတည္းက ၾကိဳတင္ခ်စ္ခင္လြန္းေသာေၾကာင့္ သုဟဒ ဟုမည္သည္။
၆။ လူျဖစ္ေအာင္ ေမြးဖြားေပးခဲ့ေသာ မိခင္၏ ဂုဏ္ကို ဇေနတၳိ ဟုေခၚသည္။
၇။ ႏို႔ခ်ိဳတိုက္ေကၽြးခဲ့ေသာ မိခင္၏ ဂုဏ္ကို ေပါသက ဟုေခၚသည္။
၈။ ယုယၾကင္နာစြာ ေမြးဖြားေပးခဲ့ေသာ မိခင္၏ဂုဏ္ကို ေပါေသႏၱ ဟုေခၚသည္။
၉။ အျမဲတစဥ္ ေစာင့္ေရွာက္ေနတတ္ေသာေၾကာင့္ အာပါဒက ဟုမည္သည္။
၁၀။ လူအေၾကာင္း၊ေလာကအေၾကာင္းကိုမိဘမ်ား သိသမွ် သားသမီးမ်ားသိရေအာင္ ေျပာျပေသာေၾကာင့္ ဒေႆတာရ ဟုေခၚသည္။
၁၁။ သားသမီးမ်ားကို ေခ်ာ့ေျပာ၊နားဝင္ေအာင္ ေျပာေသာေၾကာင့္ ေတာသယႏၱိ ဂုဏ္မည္သည္။
၁၂။ ကိုယ္သံုးဖို႔ ရွာထားေသာပစၥည္းကို ကိုယ္ ကိုယ္တိုင္မသံုးရက္ ၊မစားရက္ေအာင္ သားသမီး အတြက္ ခ်န္ထားေသာေၾကာင္ ့ရေသာ ဂုဏ္ကို ေဂါပယႏၱိ ဟုေခၚသည္။

သူေတာ္ေကာင္းဥစၥာ-တရား ၇-ပါး

သူေတာ္ေကာင္းဥစၥာ ၇-ပါး
~~~~~~~~~~~~~~
သဒၶါ= ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ၊ ကံ-ကံ၏အက်ိဳးကို ယံုၾကည္ျခင္း၊
သီလ= သီလျဖဴစင္ျခင္း၊
စာဂ= စြန္႔ႀကဲေပးကမ္းလွဴဒါန္းျခင္း၊
သုတ= အၾကားအျမင္မ်ားျခင္း၊
ပညာ= ႐ုပ္နာမ္အသိပညာႏွင့္ မဂ္ဉာဏ္, ဖိုလ္ဉာဏ္၊
ဟိရီ= မေကာင္းမႈျပဳလုပ္ရန္ ရွက္မုန္းျခင္း၊
ၾသတၱပၸ= မေကာင္းမႈျပဳလုပ္ရန္ ေၾကာက္လန္႔ျခင္း၊


သူေတာ္ေကာင္းတရား ၇-ပါး
~~~~~~~~~~~~~~
သဒၶါ= ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ, ကံ-ကံ၏အက်ိဳးကို ယံုၾကည္ျခင္း၊
သတိ= ကုသိုလ္ေရး၌ ေအာက္ေမ့အမွတ္ရျခင္း၊
ဝီရိယ= ကုသိုလ္ေရး၌ အားထုတ္မႈလံု႔လရွိျခင္း၊
သုတ= အၾကားအျမင္မ်ားျခင္း၊
ပညာ= ႐ုပ္နာမ္အသိပညာႏွင့္ မဂ္ဉာဏ္, ဖိုလ္ဉာဏ္၊
ဟိရီ= မေကာင္းမႈျပဳလုပ္ရန္ ရွက္မုန္းျခင္း၊
ၾသတၱပၸ= မေကာင္းမႈျပဳလုပ္ရန္ ေၾကာက္လန္႔ျခင္း၊

Friday, September 4, 2015

ပ႒ာန္း (၂၄) ပစၥည္း အနက္ အဓိပၸါယ္

၁။ ေဟတုပစၥေယာ
ဟိတ္ ၆-ပါးျဖစ္၍ ပစၥယုပၸန္တရားတို႔အား အျမစ္သဖြယ္ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။ တနည္း– ပေညာင္းပင္ အစရွိသည္တို႔၏ အျမစ္သည္ ထိုသစ္ပင္အား ၿမဲၿမံခိုင္ခံ့စြာ တည္ေစျခင္းငွာ ေက်းဇူးျပဳသကဲ့သို႔ (ဟိတ္ ၆-ပါးသည္ သမၸယုတ္တရားတို႔အား ၿမဲၿမံခိုင္ခံ့ေအာင္ အျမစ္သဖြယ္) ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။ (ေက်းဇူးျပဳသည္ဆိုရာ၌– မျဖစ္ေပၚေသးသည္ကို ျဖစ္ေပၚေစျခင္း၊ ျဖစ္ေပၚၿပီးကို တည္ေနေစျခင္း၊ တည္ေနသည္ကို တိုးပြားေစျခင္းတို႔ပင္တည္း။)
 
၂။ အာရမၼဏပစၥေယာ
အာ႐ံု ၆-ပါးျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။ တနည္း– ႀကိဳးတန္း ေတာင္ေ၀ွး အစရွိသည္တို႔သည္ မစြမ္းမသန္ေသာ သူတို႔အား ထျခင္း ရပ္ျခင္း သြားျခင္းကိစၥကို ၿပီးေစသကဲ့သို႔ အာ႐ံုသည္ စိတ္ေစတသိတ္တို႔အား ျဖစ္ေပၚလာေစရန္ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။
 
၃။ အဓိပတိပစၥေယာ
အႀကီးအမွဴးျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား တနည္း– စၾက၀ေတးမင္းသည္ အထြတ္အထိတ္ အခ်ဳပ္အခ်ာ အာဏာတန္းခိုးျဖင့္ တပါးေသာသူတို႔၏ ႀကီးေသာသတၱိကို တားျမစ္၍ တိုင္းႏိုင္ငံသူ၊ ႏိုင္ငံသားတို႔အား အႀကီးအကဲ အစိုးရေသာအျဖစ္ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳသကဲ့သို႔ (ပစၥယုပၸန္တို႔အား အႀကီးအမွဴးျဖင့္) ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။
 
၄။ အနႏၲရပစၥေယာ
အျခားမဲ့ (တဆက္တည္း အၾကားမရွိ) ျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသားတရား။ တနည္း– စၾကာ၀ေတးမင္း၏ နတ္ရြာ လားျခင္းသည္ သားႀကီး ရတနာအား မင္းအျဖစ္ အဘိသိတ္ခံျခင္းငွာ ေက်းဇူးျပဳသကဲ့သို႔ အျခားမဲ့ အျခားမရွိ (တဆက္တည္း) ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။
 
၅။ သမနႏၲရပစၥေယာ
ေကာင္းစြာအျခားမဲ့ (တဆက္တည္း အၾကားမရွိ) ျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။ တနည္း– စၾကာ၀ေတးမင္း၏ အရည၀ါသီ ေတာထြက္ေတာ္မူ၍ ရဟန္းျပဳျခင္းသည္ သားႀကီးရတနာအား မင္းျဖစ္ေစျခင္းငွာ ေက်းဇူးျပဳသကဲ့သို႔ ေကာင္းစြာအျခားမဲ့ အျခားမရွိ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။
 
၆။ သဟဇာတပစၥေယာ
အတူတကြျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။ တနည္း– ဆီမီးသည္ မိမိေတာက္သည္ႏွင့္ တၿပိဳင္နက္ အတူတကြ အလင္းကို ျဖစ္ေစသကဲ့သို႔ ထို႔အတူ အေၾကာင္းတရားတို႔သည္ မိမိတို႔ျဖစ္ေပၚလာသည္ႏွင့္ တၿပိဳင္နက္ ပစၥယုပၸန္အက်ိဳးတရားတို႔ကိုလည္း တၿပိဳက္နက္ အတူတကြ ျဖစ္ေပၚလာေစေအာင္ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။
 
၇။ အညမညပစၥေယာ
အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။ တနည္း– သစ္သားသံုးခြ တိဒ႑သည္ အခ်င္းခ်င္း တစ္ေခ်ာင္းသည္ တစ္ေခ်ာင္းအား ေထာက္ပံ့ခိုင္ေစျခင္းငွာ အျပန္အလွန္ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။
 
၈။ နိႆယပစၥေယာ
မီွရာ တည္ရာ ျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။ တနည္း– ေျမႀကီးသည္ သစ္ပင္အစရွိသည္တို႔အား မွီရာတည္ရာျဖစ္သျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳသကဲ့သို႔ မွီရာတည္ရာအျဖစ္ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။
 
၉။ ဥပနိႆယပစၥေယာ
အားႀကီးေသာ အေၾကာင္းျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။ တနည္း– မိုးတြင္းသံုးလပတ္လံုး ရြာေသာ မိုးႀကီးသည္ ထိုမိုးကို မွီကုန္ေသာ သစ္ပင္ သတၱ၀ါ အစရွိသည္တို႔အား အားႀကီးေသာ အေၾကာင္းအျဖစ္ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳသကဲ့သို႔ (အားႀကီးေသာအေၾကာင္းအျဖစ္ျဖင့္) ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။
 
၁၀။ ပုေရဇာတပစၥေယာ
ေရွး၌ ျဖစ္ႏွင့္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။ တနည္း– ကမာၻဦး၌ျဖစ္ေသာ ေန လတို႔သည္ မိမိတို႔ ထင္ရွားရွိခိုက္ အလင္းကိုမွီကုန္ေသာ သတၱ၀ါတို႔အား ေရွး၌ျဖစ္ႏွင့္၍ ေက်းဇူးျပဳသကဲ့သို႔ (ေရွး၌ ျဖစ္ႏွင့္၍) ေက်းဇူးျပဳေသာတရား။
 
၁၁။ ပစၧာဇာတပစၥေယာ
ေနာက္မွျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။ တနည္း– လင္းတငယ္တို႔၏ အာဟာရ၌ ခ်င္ျခင္း ေစတနာသည္ ေနာက္မွျဖစ္၍ ထင္းရွားရွိေသာကိုယ္အား ေက်းဇူးျပဳသကဲ့သို႔ ေနာက္မွျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။ အရွင္ဗာကုလ ရဟႏၲာေလာင္းသည္ ေမြးခါစ ႏို႔စို႔အရြယ္ အခါက သမုဒၵရာအလယ္၌ ေရထဲသို႔က်သြားရာ ေရနစ္၍မေသ။ ထိုသို႔မေသရျခင္းမွာ ေနာင္အခါ ရဟႏၲာျဖစ္မည့္ သတၱိက အရွင္ဗာကုလအား မေသေစရန္ အက်ိဳးျပဳေသာေၾကာင့္တည္း။
 
၁၂။ အာေသ၀နပစၥေယာ
အဖန္တလဲလဲ မွီ၀ဲထံုအပ္သည္ျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာ တရား။ တနည္း– ေရွးေရွး၌ ထံုအပ္ေသာနံ႔သာသည္ ေနာက္ေနာက္၌ ထံုအပ္ေသာနံ႔သာအား အဆင္းအနံ႔ လြန္စြာတိုးပြားခိုင္ၿမဲစြာ ျဖစ္ျခင္းငွာ ေက်းဇူးျပဳသကဲ့သို႔ ၄င္း၊ ေရွးေရွးသင္အပ္ေသာ က်မ္းဂန္သည္ ေနာက္ေနာက္ သင္အပ္ေသာ က်မ္းဂန္အား ေလ့က်က္ျခင္းငွာ အားရွိ၍ ေက်းဇူးျပဳသကဲ့သို႔ ၄င္း အဖန္တလဲလဲ မွီ၀ဲထံုအပ္သည္ျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။
 
၁၃။ ကမၼပစၥေယာ
စီရင္ျခင္း သံ၀ိဓာနကိစၥႏွင့္ မ်ိဳးေစ့ျဖစ္ေစျခင္း ဗီဇနိဓာနကိစၥျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။ တနည္း– ေကာင္းစြာ သိုမွီး သိမ္းဆည္းစီရင္အပ္ေသာ မ်ိဳးေစ့သည္ အၫြန္႔အေညႇာင့္၏ ျဖစ္ျခင္းငွာ အမူအရာ လံု႔လ၏ အျဖစ္ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳသကဲ့သို႔ မ်ိဳးေစ့အျဖစ္ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။
 
၁၄။ ၀ိပါကပစၥေယာ
အက်ိဳးျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။ တနည္း– ခ်မ္းေအးေသာ ေလသည္ ခ်မ္းေအးေသာ အရိပ္၌ ေနေသာသူအား ခ်မ္းၿငိမ္းေစျခင္းငွာ ေက်းဇူးျပဳသကဲ့သို႔ ကံတို႔၏ အက်ိဳးအျဖစ္ျဖင့္ (ၿငိမ္းသက္သည္ျဖစ္၍) အေထာက္အပံ့ျပဳမႈျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳသတ္ေသာတရား။
 
၁၅။ အာပာာရပစၥေယာ
ေထာက္ပံ့ခိုင္ခံ့ေစတတ္သည္ျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။ တနည္း– ေထာက္ကန္ေသာတိုင္သစ္သည္ အိမ္အေဟာင္းအား ၿမဲၿမံခိုင္ေစျခင္းငွာ ေက်းဇူးျပဳသကဲ့သို႔ (ေထာက္ပံ့တတ္)ေဆာင္တတ္ေသာအျဖစ္ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာ တရား။
 
၁၆။ ဣႃႏၵိယပစၥေယာ
အစိုးရသည္ျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။ တနည္း– တစ္ႏိုင္ငံ တစ္ျပည္တည္း၌ အသီးသီးဆိုင္ရာ ကိစၥတာ၀န္ကို ေပးအပ္ခံရသည့္ အစိုးရေသာလက္ေအာက္ခံ မင္းတို႔သည္ (အခ်င္းခ်င္း ထိုအစိုးရေသာ သတၱိကို မျဖစ္မူ၍) မိမိတို႔၏ တာ၀န္အရာ၌ အစိုးတရ ပိုင္ပိုင္ ႏိုင္ႏိုင္ ေဆာင္ရြက္သည္၏ အျဖစ္ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳသကဲ့သို႔ အစိုးရသည္၏အျဖစ္ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။
 
၁၇။ စ်ာနပစၥေယာ
ကပ္၍ စူးစူးစိုက္စိုက္ ႐ႈတတ္သည္၏ အျဖစ္ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။ တနည္း– ေတာင္ဖ်ား သစ္ပင္ဖ်ားသို႔ တတ္၍ ၾကည္ေသာသူသည္ အေ၀းအနီး အရပ္တို႔ကို ျမင္ျခင္း၊ ထိုျမင္ျခင္း၌ အလိုရွိေသာသူအား ေက်းဇူးျပဳသကဲ့သို႔ ကပ္၍႐ႈတတ္ေသာ အျဖစ္ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။
 
၁၈။ မဂၢပစၥေယာ
ထြက္ေျမာက္ေၾကာင္း နည္းလမ္းျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။ တနည္း– ဤမွာဘက္မွ ထိုမွဘက္သို႔ ကူးေသာသူသည္ ဤမွာဘက္မွ ထြက္ေျမာက္ေၾကာင္း ျဖစ္သကဲ့သို႔ ၎၊ ထိုမွာဘက္မွ ဤမွာဘက္သို႔ ကူးလိုေသာသူသည္ ထိုမွာဘက္မွ ထြက္ေျမာက္ေၾကာင္း ျဖစ္သကဲ့သို႔၎ ဘ၀တစ္ခုမွ ဘ၀တစ္ခုသို႔ ေဆာင္ပို႔ ထြက္ေျမာက္ေၾကာင္း အျဖစ္ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။
 
၁၉။ သမၸယုတၱပစၥေယာ
ယွဥ္သည္ျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။ တနည္း– ႏို႔ရည္၊ ေထာပတ္၊ ပ်ား၊ သကာဟူေသာ စတုမဓူ အရသာသည္ အခ်င္းခ်င္း ႏွီးေႏွာေရာ ႁပြမ္းေသာအားျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳသကဲ့သို႔ အတူတကြ ယွဥ္ျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။
 
၂၀။ ၀ိပၸယုတၱပစၥေယာ
မယွဥ္သည္ျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။ တနည္း– ေျခာက္ပါးေသာ အရသာသည္ အခ်င္းခ်င္း မႏွီးမေႏွာ မေရာ ႁပြမ္းေသာအားျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳသကဲ့သို႔ မႏွီးမေႏွာ မယွဥ္ျခင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။
 
၂၁။ အတၳိပစၥေယာ
ပစၥဳပၸန္၌ ထင္ရွာရွိဆဲျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာ တရား။ တနည္း– ဟိမ၀ႏၲာေတာင္မင္းသည္ မိမိကိုမွီေသာအားျဖင့္ သစ္ပင္ ျမက္ပင္ စသည္တို႔အား ျပန္႔ပြားေစျခင္းငွာ မိမိထင္ရွားရွိေနျခင္းအားျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳသကဲ့သို႔ ထင္ရွားရွိေသာ အျဖစ္ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။
 
၂၂။ နတၳိပစၥေယာ
မရွိသည္ျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။ တနည္း– ညဥ့္၏ ကင္းျခင္းသည္ ေန႔ျဖစ္ျခင္းငွာ ေက်းဇူးျပဳသကဲ့သို႔၎ ဆီမီး၏ ၿငိမ္းျခင္းသည္ အမိုက္ေမွာင္ျဖစ္ျခင္းငွာ ေက်းဇူးျပဳသကဲ့သို႔၎ မရွိေသာအျဖစ္ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာ တရား။
 
၂၃။ ၀ိဂတပစၥေယာ
ကင္းမဲ့ခ်ဳပ္ေပ်ာက္သည္ျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာ တရား။ တနည္း– ေန၏ ၀င္ျခင္းသည္ လေရာင္လင္းေစျခင္းငွာ ေက်းဇူးျပဳသကဲ့သို႔ ကင္းခ်ဳပ္သည္၏အျဖစ္ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာ တရား။
 
၂၄။ အ၀ိဂတပစၥေယာ
မကင္းသည္ျဖစ္၍ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာ တရား။ တနည္း– မဟာသမုဒၵရာသည္ မိမိကို မွီကုန္ေသာ ငါးမကာရ္း အစရွိသည္တို႔၏ ပီတိ ေသာမနႆ ပြားျခင္းငွာ မိမိ၏မကင္းေသာ အျဖစ္ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳသကဲ့သို႔ မကင္းသည္၏ အျဖစ္ျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳတတ္ေသာတရား။
 
ဓမၼဒါယာဒ အရွင္နႏၵသာရ(မဇၥ်ိမေဒသ)

Thursday, August 27, 2015

တုိင္းရင္းသား (၁၃၅) မ်ိဳး

တုိင္းရင္းသား (၁၃၅) မ်ိဳးကို အျပည့္စုံ တင္ျပလုိက္ပါတယ္...

ကခ်င္တြင္ လူမ်ိဳးစု စုစုေပါင္း ၁၂ မ်ိဳး ရွိသည္။
(၁) ကခ်င္ Kachin
(၂) တရုမ္းTaron Taron
(၃) ဒေလာင္ Dalaung
(၄) ဂ်ိန္းေဖာ Jinghpaw
(၅) ေဂၚရီ Guar
(၆) ခခူ Hkahu
(၇) ဒူးလန္း Duleng
(၈) မရူ (ေလာ္ေ၀ၚ) Maru (Lawgore)
(၉) ရ၀မ္ Rawang
(၁၀) လရွီ (လခ်ိတ္) Lashi (La Chit)
(၁၁) အဇီး Atsi
(၁၂) လီဆူး Lisu

ကယားတြင္ လူမ်ိဳးစု စုစုေပါင္း ၉ မ်ိဳး ရွိသည္။
(၁၃) ကယား Kayah
(၁၄) ဇယိမ္း Zayein
(၁၅) ကယန္း (ပေဒါင္) Ka-Yun (Padaung)
(၁၆) ကဲ့ခို Gheko
(၁၇) ေဂဘား Kebar
(၁၈) ဘရဲ႕ (ကေယာ) Bre (Ka-Yaw)
(၁၉) မႏုမေနာ Manu Manaw
(၂၀) ယင္းတလဲ Yin Talai
(၂၁) ယင္းေဘာ္ Yin Baw

ကရင္တြင္ လူမ်ိဳးစု စုစုေပါင္း ၁၁ မ်ိဳး ရွိသည္။
(၂၂) ကရင္ Kayin
(၂၃)ကရင္ျဖဴ Kayinpyu
(၂၄) ပေလကီး Pa-Le-Chi
(၂၅) မြန္ကရင္ (စာျဖဴ) Mon Kayin (Sarpyu)
(၂၆) စေကာ Sgaw
(၂၇) တာေလွပြား Ta-Lay-Pwa
(၂၈) ပကူး Paku
(၂၉) ဘြဲ Bwe
(၃၀) ေမာ္ေနပြား Monnepwa
(၃၁) မိုးပြား Monpwa
(၃၂) ႐ွဴး (ပိုး) Shu (Pwo)

ခ်င္းတြင္ လူမ်ိဳးစု စုစုေပါင္း ၅၃ မ်ိဳး ရွိသည္။
(၃၃) ခ်င္း (ဇိုမီး) Chin (Zomi)
(၃၄) ေမ့ေထး (ကသည္း) Meithei (Kathe)
(၃၅) ဆလိုင္း Saline
(၃၆) ကလင္ေကာ (လူေရွ) Ka-Lin-Kaw (Lushay)
(၃၇) ခမီ Khami
(၃၈) အ၀ခမီ Awa Khami
(၃၉) ေခါႏိုး Khawno
(၄၀) ေခါင္စို Kaungso
(၄၁) ေခါင္စိုင္ခ်င္း Kaung Saing Chin
(၄၂) ခြာဆင္းမ္ Kwelshin
(၄၃) ခြန္လီ (ဆင္) Kwangli (Sim)
(၄၄) ဂန္တဲ့ (လင္တဲ) Gunte (Lyente)
(၄၅) ေဂြးတဲ Gwete
(၄၆) ငြန္း Ngorn
(၄၇) ဆီစာန္ Zizan
(၄၈) ဆင္တန္ Sentang
(၄၉) ဆိုင္းဇန္ Saing Zan
(၅၀) ဇာေဟာင္ Za-How
(၅၁) ဇိုတံုး Zotung
(၅၂) ဇိုေဖ Zo-Pe
(၅၃) ဇို Zo
(၅၄) ဇန္ညွပ္ Zahnyet (Zanniet)
(၅၅) တေပါင္Tapong
(၅၆) တီးတိန္ Tiddim (Hai-Dim)
(၅၇) ေတဇန္ Tay-Zan
(၅၈) တိုင္ခ်ြန္း Taishon
(၅၉) သဒို Thado
(၆၀) ေတာရ္ Torr
(၆၁) ဒမ္ Dim
(၆၂) ဒိုင္ (ယင္ဒူး) Dai (Yindu)
(၆၃) နာဂ Naga
(၆၄) Tanghkul
(၆၅) Malin
(၆၆) Panun
(၆၇) Magun
(၆၈) Matu
(၆၉) Miram (Mara)
(၇၀) Mi-er
(၇၁) Mgan
(၇၂) လူရွိုင္း (လူေရွ) Lushei (Lushay)
(၇၃) Laymyo
(၇၄) Lyente
(၇၅) ေလာက္တူ Lawhtu
(၇၆) လိုင္ Lai
(၇၇) လိုင္ဇို Laizao
(၇၈) ၀ါကင္းမ္ Wakim (Mro)
(၇၉) Haulngo
(၈၀) အနူး Anu
(၈၁) အနန္ Anun
(၈၂) Oo-Pu
(၈၃) လင္းဘု Lhinbu
(၈၄) အရွိုAsho (Plain)
(၈၅) Rongtu

ဗမာတြင္ လူမ်ိဳးစု စုစုေပါင္း ၉ မ်ိဳး ရွိသည္။
(၈၆) ဗမာ Bamar
(၈၇) ထား၀ယ္ Dawei
(၈၈) ၿမိတ္ Beik
(၈၉) ေယာ Yaw
(၉၀) ယဗိန္း Yabein
(၉၁) ကဒူး Kadu
(၉၂) ကနန္း Ganan
(၉၃) ဆလံု Salon
(၉၄) ဖြန္ Hpon

မြန္္တြင္ လူမ်ိဳးစု စုစုေပါင္း ၁ မ်ိဳး ရွိသည္။
(၉၅) မြန္ Mon

ရခိုင္တြင္ လူမ်ိဳးစု စုစုေပါင္း ၇ မ်ိဳး ရွိသည္။
(၉၆) ရခိုင္ Rakhine
(၉၇) ကမန္လူမ်ိဳး Kamein
(၉၈) ခမီြး Kwe Myi
(၉၉) ဒိုင္းနက္ Daingnet
(၁၀၀) မရမာႀကီး Maramagyi
(၁၀၁) ၿမိဳ Mro
(၁၀၂) သက္ Thet

ရွမ္းတြင္ လူမ်ိဳးစု စုစုေပါင္း ၃၃ မ်ိဳး ရွိသည္။
(၁၀၃) ရွမ္း Shan
(၁၀၄) ယြန္း (ေလာ) Yun (Lao)
(၁၀၅) ကြီ Kwi
(၁၀၆) ဖ်င္ Pyin
(၁၀၇) ေယာင္ Yao
(၁၀၈) ဓေနာ Danaw
(၁၀၉) ပေလး Pale
(၁၁၀) အင္ Eng
(၁၁၁) စံု Son
(၁၁၂) ခမူ Khamu
(၁၁၃) ေကာ္ (အခါ အီေကာ) Kaw (Akha-E-Kaw)
(၁၁၄) ကိုးကန္႔ Kokant
(၁၁၅) ခႏၲီးရွမ္း Khamti Shan
(၁၁၆) ဂံုရွမ္း Hkun
(၁၁၇) ေတာင္ရိုး Taungyo
(၁၁၈) ဓနု Danu
(၁၁၉) ပေလာင္ Palaung
(၁၂၀) ေျမာင္ဇီး Man Zi
(၁၂၁) ယင္းက်ား Yin Kya
(၁၂၂) ယင္းနက္ Yin Net
(၁၂၃) ရွမ္းကေလး Shan Gale
(၁၂၄) ရွမ္းႀကီး Shan Gyi
(၁၂၅) လားဟူ Lahu
(၁၂၆) အင္းသား Intha
(၁၂၇) အိုက္ဆြယ္ Eik-swair
(၁၂၈) ပအို၀္း Pa-O
(၁၂၉) တိုင္းလြယ္ Tai-Loi
(၁၃၀) တိုင္းလ်မ္ Tai-Lem
(၁၃၁) တိုင္းလံု Tai-Lon
(၁၃၂) တိုင္းေလ့ Tai-Lay
(၁၃၃) မိုင္းသာ Maingtha
(၁၃၄) ေမာရွမ္း Maw Shan
(၁၃၅) ၀ Wa

အားလံုးအတြက္အသံုးတည့္မယ့္ လူဦးေရ ( ၁၃၅ ) မ်ိဳးပါ။
အရွင္နာယက ရန္ကုန္ဗုဒၶတကၠသိုလ္ လမ္းေဘးစာသင္ဝိုင္းရန္ကုန္